Spelregler Maya Pyramid

Introduktion

Maya Pyramid är en variant av Solitaire-spelet "Pyramid". I den här versionen skall man plocka isär kortpyramiderna genom att bilda kortgrupper med summan 11.

Spelfält

  • På spelfältet ligger sammanlagt 42 kort och 1 joker.
  • Vid spelets början ligger 24-26 uppåtvända kort utlacerade som en pyramid.
  • Under pyramiden ligger täckta kort, två uppåtvända och jokern.
Maya Pyramid              Spelfält

Spelets mål

  • Markera kort som tillsammans ger summan 11.
  • Arbeta nedifrån upp och plocka isär kortpyramiden så snabbt som möjligt.
  • Ju fler kort du plockar bort i ett och samma drag, utan att klicka upp hjälpkorten, desto mer seriepoäng kasserar du in.
  • När du plockat bort alla kort i pyramiden går du vidare till nästa nivå.

Spelförlopp

  • För att plocka bort en grupp med kort från pyramiden måste summan av de markerade korten vara 11.
  • Man kan bara plocka bort kort som ligger fria, dvs. kort som inte är delvis täckta av andra. Ligger ett kort fritt lyser det upp.
  • När det inte längre finns passande kort i pyramiden mer använder du hjälpkorten under pyramiden. Klicka på de nedåtvända hjälpkorten för att vända upp nya. Klicka tills du får upp ett kort som du kan bilda en 11-grupp med.
  • Lyckas du plocka bort hela pyramiden startas automatiskt en ny nivå med nya kort.
  • Spelet är över när en pyramid inte kan plockas bort eller när tiden är ute.

Jokern

Maya Pyramid              Jokerkort
  • Med jokern kan du plocka bort ett valfritt friliggande kort och på så sätt klara dig ur en knepig situation.
  • Men se upp! Jokern kan bara användas en gång per nivå. Nyttja den klokt.
  • Jokern kan även sättas in för att skapa en så lång serie som bara är möjligt. En serie bryts nämligen inte av att jokern sätts in.
  • Om du inte nyttjar jokern på en nivå får du 500 bonuspoäng.

Pyramid: spelkontroller

Spelkontrollerna för spelet är mycket enkla.
  • Du markerar ett kort i pyramiden genom att klicka med vänster musknapp på kortet. När summan av korten är 11 försvinner de automatiskt.
  • För att kolla igenom högen med hjölpkort klickar du på det översta täckta kortet och det vänds automatiskt.
  • Varning! Man kan bara klicka igenom högen en gång. Har du vänt alla kort kan du alltså inte vända dem igen.
  • Vill du avsluta spelet innan tiden är ute klickar du på "Avsluta".

Tid och poäng

  • Tid: Du har 4 minuter på dig.
  • Poäng: Din poäng stiger med 500 poäng för varje bortplockad kortgrupp.
  • Seriepoäng: Så länge du inte klickar på de nedåtvända hjälpkorten skapar du en s.k. "serie". Inom en serie kan man däremot använda de två hjälpkort som redan är vända. Ju fler kort du plockar bort i serie, desto mer extrapoäng samlar du: den andra gruppen du plockar bort i serie ger +100 poäng, den tredje +200, den fjärde +300, den femte +400, osv.
  • Jokerbonus: Har du inte använt jokern på en nivå får du en 500 poängs bonus.

Rubinkortet

Maya Pyramid              Rubinkort

Det röda rubinkortet fyrdubblar värdet på den bortplockade gruppen. Det lönar sig alltså att använda rubinkortet i slutet av en lång serie.

Bonusnivå

Tar du dig igenom alla 4 nivåer kommer du till en hemlig skattkammare där det ligger numrerade mynt. Här gäller det att snabbast möjligast markera de mynt som tillsammans bildar summan 11. Du får 200 poäng för varje grupp.

Tips och strategier

Överlägg noga innan du plockar bort kort ur pyramiden.
  • Flest poäng samlar du genom att plocka bort så många kort som möjligt i serie efter varandra. Ta alltså med korten som ligger högre upp i pyramiden i beräkningen.
  • Att ta sig snabbt igenom bör i det här spelet vara prio två - den bästa och mest genomtänkta vägen upp till toppen av pyramiden ger mest poäng.
  • Jokern kan vara nyckeln till framgång eftersom den inte avbryter ditt drag. Du kan alltså i ett och samma speldrag nyttja jokern för att samla in möglist många seriepoäng.
  • Rubinkortet kan även ha avgörande betydelse. Eftersom det fyrdubblar värdet på en kortgrupp, lönar det sig att sätta in det i slutet av en lång serie.
  • Det kan även vara smart att spara jokern till slutet eftersom den ger bonuspoäng, samt att den kan vara din räddning för att få bort det sista kortet.